Úkolem hráče je přesunout svých 15 kamenů nejprve do pravé dolní čtvrtiny
herní desky neboli „domečku“ (políčka 19 – 24) a následně je vyvést mimo herní
desku. Vítězem se stává hráč, který se jako první zbaví všech svých kamenů.
Zatímco hráč posouvá své kameny proti směru hodinových ručiček (od 1 do 24),
soupeř hraje po směru hodinových ručiček (od 24 do 1) – jeho domečkem je tedy
pravá horní čtvrtina (políčka 6 – 1).
Hráči se střídají v tazích. Na počátku svého tahu hráč najednou hodí dvěma
kostkami. Padlá čísla určují, o kolik políček může hráč posunout své kameny. Při
pohybu kamenů platí následující pravidla:
- Čísla na kostkách se nesčítají – každá hodnota představuje
samostatný tah. Pokud tedy padne např. 3 a 6, pak je nutné provést dva platné
tahy, jeden o 3 políčka a druhý o 6 políček. Na pořadí těchto dvou tahů nezáleží
a lze je provést i jedním kamenem.
- Bonus – padnou-li na kostkách dvě stejné hodnoty (např. 3 a
3), provádí hráč namísto dvou tahů tahy čtyři (v našem příkladě 4 x 3).
- Otevřená políčka – postoupit lze pouze na tzv. otevřené
políčko. To je takové, které je prázdné, obsazené vlastními kameny nebo nejvýše
jedním soupeřovým kamenem.
- Vyhazování – pokud hráč táhne na políčko obsazené jedním
soupeřovým kamenem, pak tento kamen vyhodí (přesune na střední přepážku) a
soupeř jej musí znovu nasadit do hry (viz dále). Dokud kámen nenasadí, nemůže
posouvat kameny na herní desce.
- Nasazování vyhozených kamenů – hráč nasazuje svůj vyhozený
kámen na počátek dráhy (tj. na jedno z políček 1 – 6) podle hodnot padlých na
kostkách. Hodí-li například 4 a 6, může kámen nasadit na políčko 4 nebo 6, za
předpokladu, že je zvolené políčko otevřené. Není-li ani jedno z těchto dvou
políček otevřené, ztrácí hráč svůj tah.
- Hráč se svého tahu nemůže vzdát – pokud existuje nějaký
platný tah, pak jej hráč musí udělat.
Jakmile hráč přesune všechny své kameny do domečku, začíná druhá fáze hry –
vyvádění kamenů z herní desky. Vyvést kámen znamená posunout
jej na myšlené pole za posledním políčkem na hrací desce – hráč má např. kámen
na poli 21 a hodí 4. Vyvést kámen lze i tehdy, padne-li na kostce vyšší než
potřebná hodnota, avšak pouze za předpokladu, že pro tuto hodnotu nelze provést
žádný jiný platný tah v rámci herní desky.
Před hodem kostkou může hráč soupeři nabídnout zdvojnásobení
sázky. Hodnota na sázecí kostce násobí konečný počet bodů na konci hry
(viz dále). Hráči se ve zdvojování sázek střídají (hráč nemůže nabídnout
zdvojení sázky dvakrát za sebou). Odmítne-li soupeř nabídku na zdvojnásobení
sázky, končí hra vítězstvím hráče. |